آمار پزشکی - غذاههای نفاخ کدامند.
مادران شیرده از مصرف غذاهای نفاخ، مواد بودار و مقادیر زیاد كافئین خودداری كنند‌ زیرا تركیبات موجود در این مواد غذایی ممكن است از طریق شیر وارد بدن نوزاد شده و او را دچار ناراحتی‌های گوارشی می‌كند
تغذیه مادران در دوران شیردهی به خصوص 6 ماه اول كه تغذیه نوزاد منحصراً از شیر مادر است و كودك غذای دیگری نمی‌خورد از اهمیت بیش ‌تری برخوردار است.
توجه به نیازهای تغذیه‌ای مادر شیرده از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تغذیه مناسب و متعادل، مادر را برای مراقبت از كودك سالم حفظ می‌كند. تغذیه مناسب انرژی كافی برای انجام كارهای دیگری غیر از مراقبت از كودك تأمین می‌‌كند. مادر را از مصرف بافت‌های بدن برای ایجاد انرژی و تولید شیر جلوگیری و مادر را برای حاملگی‌های بعدی آماده می‌كند.
مادران شیرده علاوه بر انرژی مورد نیاز روزانه باید 500 كیلوكالری بیش‌تر در روز استفاده كنند.نیاز مادران شیرده به پروتئین در 6 ماهه اول پس از زایمان 65 گرم و در 6 ماهه دوم 62 گرم در روز است و مانند سایر مواد مغذی انرژی مورد نیاز مادر باید از طریق مصرف مواد غذایی تأمین شود‌.
به طور طبیعی مادر باردار طی دوران بارداری مقادیری ذخیره چربی در بدن جمع می‌شود كه بخشی از نیاز او را به انرژی تأمین می‌كند.بدن مادر برای تولید شیر به 800 كیلو كالری انرژی اضافی در روز نیاز دارد كه 500 كیلو كالری آن از راه دریافت غذا تأمین می‌شود. 
در 3 تا 2 ماه اول بارداری 300 كیلوكالری باقی‌مانده از متابولیسم ذخیره چربی دوران بارداری (4 تا 2 كیلوگرم) افزایش وزن مادر را موجب می‌شود. شیردهی صحیح به نوزاد مادر را در مصرف این منابع چربی كمك می‌كند و علاوه بر كمك به تأمین انرژی از بافت چربی به مادر در بازگشت به وزن قبل از بارداری كمك می‌كند.به همین دلیل كاهش وزن و رسیدن به وزن مناسب یكی از ویژگی‌های شیرمادر است. در دوران شیردهی، كاهش وزن به میزان نیم تا 2 كیلوگرم در ماه مناسب است.
به دلیل خروج بخشی از مواد مغذی از طریق شیر از بدن مادر باید مقدار اضافی علاوه بر نیاز روزانه مادر مواد مغذی در اختیار بدن وی قرار گیرد. پروتئین 15 گرم در روز، ویتامین آ 500 میكروگرم در روز، ویتامین ث 30میلی گرم در روز، روی میلی‌گرم در روز و ید 50 میكروگرم در روز نیاز دارد.
استفاده از وعده غذای معمولی برای تأمین انرژی اضافی مورد نیاز برای شیردهی كافی است. رژیم غذایی متعادل برای یك زن شیرده، حاوی 2200 كیلوكالری انرژی و مقدار متناسبی چربی است. خودداری از مصرف غذای زیاد از چاق شدن مادر پیشگیری می‌كند.
استفاده از رژیم متناسب و رعایت تعادل و تناسب مانند سایر گروه‌ها برای مادران شیرده هم ضروری است.استفاده متعادل و متنوع از تمام گروه‌های غذایی باعث تعادل در تغذیه و افزایش میزان موفقیت در شیردهی می‌شود. انواع فرآورده‌های شیری، میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات جزء ضروری رژیم غذایی است.
مادر باردار از گروه نان و غلات 11 تا 9 سهم (این گروه شامل نان، ماكارونی‌، برنج و انواع غلات و آردهاست كه هر سهم آن 30 گرم در نظر گرفته می‌شود.گروه شیر و فرآورده های آن 4 تا 3 سهم، گروه سبزی‌ها‌ 5 تا3 سهم، گروه میوه‌ها 4تا 2 سهم و گروه گوشت، حبوبات و مغزها 4تا 6 سهم باید مصرف كنند.
مصرف روزانه حداقل یك واحد میوه یا سبزی غنی از ویتامین ث و یك روز درمیان یك واحد میوه و سبزی غنی از ویتامین آ كه منابع غنی ویتامین A طالبی، انبه، زردآلو، هلو، سبزی‌های برگ سبزتیره، هویج، منابع غنی ویتامین C مركبات، گوجه فرنگی، فلفل سبز، توت فرنگی است. می‌تواند برای مادر باردار مفید باشد.
مصرف مقدار مناسب مایعات تشنگی مادر را برطرف كرده و مكانیزم حفظ حجم شیر را فعال نگاه می‌دارد. ویتامین‌ها برای فعل و انفعالات شیمیایی مختلف در بدن كاربرد دارند.با افزایش متابولیسم بدن و از جمله اضافه شده فرایند های شیر سازی نیاز به ویتامین‌ها افزایش می‌یابد.علاوه بر آن بخشی از ویتامین مورد نیاز كودك از طریق شیرمادر تأمین می‌شود. در بین مواد معدنی نیاز مادر به كلسیم، آهن و ید بیشتر است.بهتر است مادران شیرده از مصرف غذاهای نفاخ، مواد بو دارو مقادیر زیاد كافئین خودداری كنند. زیرا تركیبات موجود در این مواد غذایی ممكن است از طریق شیر وارد بدن نوزاد شده و او را دچار ناراحتی های گوارشی كند.
سوء تغذیه مزمن و شدید، تأثیر كمی روی حجم شیر دارد ولی در كیفیت آن تغییر اساسی ایجاد نمی‌كند.كمبود چربی در تركیب شیر مادر مربوط به عدم دریافت انرژی كافی و ذخیره چربی در دوران بارداری است.لاكتوز اساسی ترین قند شیر مادر تحت تأثیر رژیم غذایی نیست.از میان ریز مغذی‌ها فقط منیزیم، فلوئور و ید تحت تأثیر غذای دریافتی است.
+ نوشته شده توسط روح الله طالبی در چهارشنبه بیست و پنجم خرداد 1390 و ساعت 11:48 |